lördag 30 januari 2010

Gästblogg: Amazonen - det sjätte sinnet

Vi har sinnen vi använder varje dag, som vi är medvetna om och använder i livets olika situationer. Men finns det andra sinnen som vi är begåvade med, men som vi inte är fullt ut riktigt är medvetna om? Jag är övertygad om att vi som ”rovdjur” även har ett ”sjätte sinne”! Hur har vi annars överlevt så länge på denna jord? I dagligt tal benämner vi det ”magkänsla, kvinnlig intuition eller hjärtats mening”. Vi är olika medvetna om detta och har därför inte heller tränat upp sinnet för att kunna använda det i vår vardag.

Jag är medveten om mitt ”sjätte” sinne, och har lärt mig att lita på det. Det kan vara situationer som att ”känna av en känsla i ett rum”, stå inför en situation som jag måste lösa nu, komma in i en presumtiv bostad och känna trivsel/otrivsel, känna av en atmosfär på en arbetsplats, stå i valet inför ett för mig avgörande beslut – i alla dessa situationer svarar min kropp och ger mig en fingervisning åt hur jag bör fatta mitt beslut.

Det finns en oändlig mängd exempel där jag har förlitat mig på min känsla och där det först långt senare har visat sig vara det absolut bästa beslutet, det kan ha förflutit år emellan. Men jag har även upplevt att jag struntat i denna vägledning och istället diskuterat fram hur jag ska bete mig med andra människor i min närhet – i de flesta fall har det blivit någon form av besvikelse i dessa beslut och jag har ofta funderat på hur det kan vara möjligt! Kloka människor förklarar det säkert med att det är efterkonstruktioner, men jag kan inte komma ifrån att vår kropp är vis och ofta vägleder oss -om vi är tillräckligt uppmärksamma att uppfatta det.

Så jag vill ge lite klokskap efter att ha upplevt mycket båda svåra och mindre roliga händelser som har fått stor betydelse i mitt liv, - förlita dig på ditt hjärta eller din magkänsla – för den ger dig vägledning! Den varnar dig ifall Du befinner dig i fara – Du känner det, Du kan även förnimma vilka beslut som kommer att ge dig bäst resultat, framför allt ska Du känna trygghet med att ditt sjätte sinne hjälper dig i livets svåra vägval.

Avslutningsvis vill jag ge några ord på vägen, jag har en väldigt klok mamma som många gånger givit mig tröst när allt är svårt – inte sällan använder hon gamla ordspråk, och även om de kan kännas föråldrade och otidsenliga så stämmer de ofta. Min mamma brukar ofta säga, nu har Du det svårt men Du ska veta att ”det är alltid som mörkast innan det ljusnar”, och detta har många gånger givit mig kraft att fortsätta.
/Amazonen - mamma och mormor

2 kommentarer:

  1. Jag tror också på att vi har ett sjätte sinne. Mitt krux är att ibland vill min hjärna styra och ställa lite för mycket över magkänslan. Speciellt när det gäller att tillfredställa andra i min närhet.

    SvaraRadera
  2. Oh så bra skrivet! Jag är helt med på banan och vårdar mitt 6e sinne ömt! Brukar förvisso kalla det för intuition men kärt barn har många namn.

    kram

    SvaraRadera