lördag 9 januari 2010

Förklaring

Jag tycker att ni läsare förtjänar en förklaring till varför min blogg är döpt till: "bakom hjärtat bor min styrka"
När jag var sisådär en 7-8 år, frågade jag mamma: "var bor själen egentligen?" Jag hade ju hört om just själen.. att den fanns i oss och att den inte kunde dö och det var där som människan fann sin styrka. Men jag förstod aldrig VAR den fanns, jag kunde ju vid detta laget peka ut hjärnan, hjärtat, magsäcken men själen hade jag aldrig blivit visad. Min kloka mor stod och funderade en stund innan hon svarar:
mamma: den finns inuti dig
jag: men VAR?
mamma: det är nog olika för alla människor, själen syns inte, inte ens doktorn kan se den.
jag: nähe... men hur vet man då att den finns då?
mamma: för att man känner det. Precis som att man är kär, kärleken syns ju inte heller. Men du ska veta att alla tror inte på att den finns.
jag: hmm... så man får välja det själv?
mamma: jaa, så är det.
jag: aha... men vet du... min själ sitter nog bakom mitt hjärta.
mamma: jasså, hur vet du det då?
jag: ...för att det känns så... jag känner mig starkast där.
Tänk om man hade fått vara så klok även i vuxen ålder! Min älskade mamma kommer säkerligen inte ens ihåg detta samtalet, men för mig har det fortfarande stor betydelse.

1 kommentar:

  1. En klockren titel på din blogg! Verkligen klockren! O du var klok redan som liten tös, kunde väl anat de ;)
    Kram o ses snart

    SvaraRadera